sampai hari ni aku masih lagi terasa panas .. panas pasal cerita semalam .. maid aku tetiba lari dari rumah ... nasib baik masa tu anak - anak cuti sekolah .. semua ada rumah ... masa husband aku kuar dari rumah dia bukan main lagi berlakon tgh megemas dan sapu sampah ... sial betul betul ... agaknya lepas ja husband aku kuar dari rumah dia pun cepat - cepat kuar dari rumah ... kurang jar betul masa tu anak - anak aku semua tgh tidur lagi ... dia tinggal umah dengan pintu tak berkunci keluar macam tu saja .. sila betul ....
yang aku ralat sangat tu bukan ya apa geram sebab kita jaga dia punyalah baik macam sedara sendiri tapi boleh buat kita macam tu .. aihhh sakit ati betul la .... malam sebelum tu ... anak aku yang bongsu tidur dengan dia dalam bilik .. masa aku masuk bilik tu aku nampak ada beg dia dah packing tapi bila aku tanya dia kata baju yang tak pakai ... dia nk simpan .. aku nitanpa rasa syak apa - apa masuk tdur... gerammmmmmm ... betul ... aku ...
itulah orang ramai dah cakap kalau indon ni memang tak boleh bagi muka ... kalau kita percaya pun susah jugak kalau kita banyak songeh pun susah jugak .. serba tak kena .. takkkan bila kita kuar rumah nk rantai kaki dia kat tiang rumah kot biar dia buat kerja sambil kaki berantai ...
intai - intai barulah aku tahu dari maid kawan aku rupanya masa petang- petang dia bawak anak aku kat playground dia sembang gan satu minah ni .. kononnya minah ni nak pakai maid ....offer gaji 650 ( aku bagi rm550) lebih seratus ja pun
dan aku rasa mmg dia lari g umah majikan baru lakot .. sial betul ... masa ptg aku balik dari kerja aku tanya budak- bidak kedai runcit tu dia kata maid aku tu ada turun g kedai tengahri .. turun beli kentang .....sahhhh!!!!!!! mmg dia lari dekat-dekat umah aku jugak ... its ok aku dah buat report dan bagitahu security .. biar kena tangkap .. kali ni kalau aku tangkap aku nk humban ja kat balai polis .. biar padam muka ...
kalau dia kat umah aku jugak mmg tak selamat la dia dapat ja mmg aku humban kat balai polis ....
* buntu anak - anak dah jadi lintang pukang balik ....
menulis mulanya hobi dan lama -lama menjadi minat sekarang cita-cita yang aku tangguhkan untuk sekian lama.disaat kesibukan hidup yang telah dibina lebih 10 dekad ini aku semakin berazam mengumpul pengalaman dan memgumpul segala yang terpendam untuk diluahkan , kehidupan aku yang terlalu obses dengan keadaan sekeliling maka.. tercetus lah nota ini , ............nota ungubiru
Rabu, 17 Februari 2010
Rabu, 3 Februari 2010
SEMALAM
semalam aku tak dapat tdo .. bila pejam ja mata .. terbayang muka adik ...terasa rindu sangat ... agaknya masa yang sama dia pun teringat dan rindukan aku kot ..!! tetiba basah pipi .. sayu sangat ... mana tak nak minggu lepas cadang nak kesana tapi tetiba kereta ku kena pecah entah penyamun mana punya kerja .. so terpaksa lah batalkan semua plan ..mungkin ada hikmah agaknya aku tak boleh pergi sana .... mak , karimah , abah gan kawan adik aku sampai kat sana diaorg sajalah wakil aku .. mak kata adik sihat ja badan pun berisi sikit muka nampak berseri walaupun masa jumpa tu nampak dia macam sedih saja ... rindu agaknya ... aku ni yang parah .. bila sambil - sambil berborak aku teringat adik .. air mata mulalah meleleh .....
so next plan hujung bulan dua ni .. harap - harap cepat-2 la masa berlalu ....
so next plan hujung bulan dua ni .. harap - harap cepat-2 la masa berlalu ....
Selasa, 19 Januari 2010
Jumaat, 15 Januari 2010
artis malaysia perlukan publisiti
tadi baru lepas berjumpa seorang kawan .. makan kat subway .. lepak - lepak pastu bercerita muzik tanahair kita ni .. banyak artis - artis baru yang tumbuh macam cendawan ... namun .. aku berminat tentang cerita artis kita yang bagus - bagus ... tapi bila bercakap pasal artis aku terfikir pasal masa depan artis kita .. kesian pun ada juga .. tak puas hati pun ya juga ... ..
kalau satu radio kat malaysia .. asyik pasang lagu english .. yang latest -latest .. so yang dua lagi radio ni napa masih juga tak faham - faham .. pasang la lagu artis malaysia... bukan lah takder pasang langsung .. tapi lagu - lagu artis yang dah glamor ja yang artis yang baru nk naik yang baru merangkak dengan 3-4 lagu ni macam tak dilayan ... takkan nak pasang lagu pun nak kena pilih -pilih sampai macam tu sekali sekarang ni pun macam budak2 matahari poyos .. lagu - lagu ok what ... tapi kalau nak dengar pasang kat radio ni mmg susah la ... satu hari sekali pun susah .... ader la sesetengah radio jer yang pasang itupun bersebab ...... CDnaz pun lagu best ... lirik semua mantap tapi still tak cukup publisiti ... napa eik ... wahai radio - radio yang dua tu pasang la selalu sikit .. lagu dioorg .. peminat diaorg berlambak yang nak dengar ... kalau selalu pasang .. maka cepat la publisiti tu tersebar ... sejak kebelakangan ni aku selalu sangat terfikir pasal artis malaysia .. macam DIOR contohnya dia ada talent yang tersendiri ada lagu yang menarik dan jarang - jarang pun kita jumpa artis yang unik macam ni ... bagi aku semua artis malaysia kena seimbang .. kena tahu dan kena sedar ruang semua pihak .. yang baru .. pun perlukan perhatian ..
anyway aku berharap kawan - kawan aku all success ...
dior , matahari poyos , cdnaz , aesar (yang baru nak kuar album ) dan Min yasmin yang juga bercita - cita tinggi ....
** gudluck ...
kalau satu radio kat malaysia .. asyik pasang lagu english .. yang latest -latest .. so yang dua lagi radio ni napa masih juga tak faham - faham .. pasang la lagu artis malaysia... bukan lah takder pasang langsung .. tapi lagu - lagu artis yang dah glamor ja yang artis yang baru nk naik yang baru merangkak dengan 3-4 lagu ni macam tak dilayan ... takkan nak pasang lagu pun nak kena pilih -pilih sampai macam tu sekali sekarang ni pun macam budak2 matahari poyos .. lagu - lagu ok what ... tapi kalau nak dengar pasang kat radio ni mmg susah la ... satu hari sekali pun susah .... ader la sesetengah radio jer yang pasang itupun bersebab ...... CDnaz pun lagu best ... lirik semua mantap tapi still tak cukup publisiti ... napa eik ... wahai radio - radio yang dua tu pasang la selalu sikit .. lagu dioorg .. peminat diaorg berlambak yang nak dengar ... kalau selalu pasang .. maka cepat la publisiti tu tersebar ... sejak kebelakangan ni aku selalu sangat terfikir pasal artis malaysia .. macam DIOR contohnya dia ada talent yang tersendiri ada lagu yang menarik dan jarang - jarang pun kita jumpa artis yang unik macam ni ... bagi aku semua artis malaysia kena seimbang .. kena tahu dan kena sedar ruang semua pihak .. yang baru .. pun perlukan perhatian ..
anyway aku berharap kawan - kawan aku all success ...
dior , matahari poyos , cdnaz , aesar (yang baru nak kuar album ) dan Min yasmin yang juga bercita - cita tinggi ....
** gudluck ...
Ahad, 10 Januari 2010
DOA untuk adik ....2010


Tahun ni tahun 2010 aku berharap segalanya akan ber jalan lancar ... menempuhi segala macam dugaan yang tuhan turunkan ..awal tahun saja aku tertunggu - tunggu satu keputusan yang terlalu menakutkan kami sekeluarga .. maklumlah ... bukan senang untuk setiap orang untuk menerima hakikat ... yang terpaksa berpisah jauh ... aku dilahirkan sebagai anak sulung dari 5 beradik ... 3 perempuan dan 2 lelaki ... .. walaupun kami semua tak tinggal bersama ... namun sebagai adik beradik .. kami tetap rapat ... cuma tahun ini 2010 aku sayu sedikit ... hilang seorang adik yang terpaksa jauh dari kami ... nak pulak adik yang bongsu sekali .... mungkin ada hikmah di sebalik perpisahan ini mungkin juga tuhan mahu menduga kami .... aku boleh dikatakan rapat dengan dia .. namun kali terakhir aku berjumpa masa raya 2009 ... itu lah kali terakhir .. lepas dari tu ... tak lagi ... bila tahun 2010 januari ... dia terpaksa dihantar ke machang kelantan .. aku sedih .. tahu yg dia sedih mak juga sedih ... mana pernah dia terpisah dengan kami begitu lama dan mana pernah dia tidur malam tanpa kami ... ''ya allah kuatkan lah semangat ku '' semalam bila makan teringat kan dia bila masa happy pun tiba- tiba jadi suram ... teringatkan dia ... .. darah daging bila terpisah .. begini lah rasanya .... aku berharap dan sentiasa memanjangkan doa ..... agar tuhan turunkan rahmat dan segala yang baik baik untuknya ...amin ....
* tak sabar nak tunggu hujung bulan nak kesana .. nak jumpa dan nak lepaskan rindu ....
* tak sabar nak tunggu hujung bulan nak kesana .. nak jumpa dan nak lepaskan rindu ....
Selasa, 29 Disember 2009
TAHUN 2010
Sedar atau tak.. kita dah nak masuk tahun baru 2010....cepat betul masa berjalan .... dua hari lagi tahun 2009 akan berlalu ... itulah masa terlalu cepat berjalan ...macam aku masih lagi disini cuma azam ku nk berteater kembali dah termakbur .. dapat juga aku merealisasikan apa yang aku nak ... menulis skrip dan cerpen2 pendek .... Dan aku juga dah mula berjinak - jinak dengan bussiness sendiri .... belajar meguruskan bussiness sendiri walaupun hanya part time sebab aku masih lagi berkerja tapi insyallah selepas tahun 2010 aku boleh berhenti kerja ... dapat menumpukan sepenuhnya pada job yang memlimpah ruah tahun 2010 nanti .., insyallah ...28 Disember aku dah setup company bersama 2 lagi rakan kongsi ... CSA SKILLS training & event Managment . itu nama company kami .. aku berharap dengan rakan kongsi yang sedia ada ni aku dapat goyang kaki next 5 years .... best kan kalau duit masuk tapi kerja dah releks tak payah pening -pening ...... setakat sekarang dah ader projek-2 yang dah masyuk... untuk next year .. alhamdulilah ... 3 girls buka 1 company boleh ker ?
semua orang macam pelik dan ada juga yang tak yakin tapi bagi aku .... kalau kita tak mengalah .. kalau kita tekad insyallah ....
Salam tahun baru ...... moga tahun baru akan bertambah isinya ... bertambah rezekinya ...AMIN
Isnin, 7 Disember 2009
Berjoget di kampung
6hb Disember yang lalu , aku kat kampung ,, hehe acctually itu kampung mak aku ..kat pahang nama kampung tu kampung Som .. aku dengar Deejay kenduri tu cakap nama tu datangnya dari kampung yang banyak tanam daun Kesom .. betul ker ? mmm entah .. betul lah kot ..
balik untuk kenduri sepupu aku yang wife dier orang Gurun kedah ini kenduri sambut menantu lah ni ... seekor lembu di korbankan tapi masa aku on the way nak kesana aku dengar lembu tu terlepas huhuhu sibuk orang kampung kejar lembu .. agaknya kecut perut lembu tu nk kena sembelih .. aku sampai sajer sibuk kat dapur masukkan bunga telur dan buah tangan untuk tetamu esok ... letih bukan main lagi tapi bila sekali segala berekumpul seronok juga .. makngah aku tu anak dia ramai kau dah tak ingat berapa orang tapi yang pasti lebih dari 1 pasukan bola sepak .. bila kenduri macam ni seronok berkumpul umah mak sedara aku ni panjangnya dekat 1km .. panjang ... kalua dari ruang tamu nak kedapur tu puas la jugak berjalan .dalam erti kata lain kalau malas nk berjogging kat taman jogging jer dalam umah tu ...jauh ............
malam sebelum kenduri macam biasalah orang kampung berpesta dengan mini konsert rock kat kampung yang mana ader bakat terpendam haa... masa tu lah nk tunjuk bakat ...best jugak sebenarnya sebab suasana macam ni dah takder sangat kat kmapung oranf lain .. malam tu siap ader karaoke lagi .. pastu diakhirya dengan joget lambak .. dangdut dan macam 2 yang meriah meriah .. seronok sebab semua yang berdangdut tu sepupu jer ... semua saudara terdekat ...
siangnya masa hari perkahwinan pun ader lagi karaoke masa tu pengantin pun tunjuk bakat ..sepupu-2 aku ni semuanya pandai menyanyi so tak sumbanglah majlis aritu ... pengantin pakai baju bertemakan biru .. cantik .. raja sehari lah katakan ..
kalau ader yg nk merasa suasana kenduri yang gempak macam ni datang la kan kampung aku ... best .... ..nukilan ungubiru
balik untuk kenduri sepupu aku yang wife dier orang Gurun kedah ini kenduri sambut menantu lah ni ... seekor lembu di korbankan tapi masa aku on the way nak kesana aku dengar lembu tu terlepas huhuhu sibuk orang kampung kejar lembu .. agaknya kecut perut lembu tu nk kena sembelih .. aku sampai sajer sibuk kat dapur masukkan bunga telur dan buah tangan untuk tetamu esok ... letih bukan main lagi tapi bila sekali segala berekumpul seronok juga .. makngah aku tu anak dia ramai kau dah tak ingat berapa orang tapi yang pasti lebih dari 1 pasukan bola sepak .. bila kenduri macam ni seronok berkumpul umah mak sedara aku ni panjangnya dekat 1km .. panjang ... kalua dari ruang tamu nak kedapur tu puas la jugak berjalan .dalam erti kata lain kalau malas nk berjogging kat taman jogging jer dalam umah tu ...jauh ............
malam sebelum kenduri macam biasalah orang kampung berpesta dengan mini konsert rock kat kampung yang mana ader bakat terpendam haa... masa tu lah nk tunjuk bakat ...best jugak sebenarnya sebab suasana macam ni dah takder sangat kat kmapung oranf lain .. malam tu siap ader karaoke lagi .. pastu diakhirya dengan joget lambak .. dangdut dan macam 2 yang meriah meriah .. seronok sebab semua yang berdangdut tu sepupu jer ... semua saudara terdekat ...
siangnya masa hari perkahwinan pun ader lagi karaoke masa tu pengantin pun tunjuk bakat ..sepupu-2 aku ni semuanya pandai menyanyi so tak sumbanglah majlis aritu ... pengantin pakai baju bertemakan biru .. cantik .. raja sehari lah katakan ..
kalau ader yg nk merasa suasana kenduri yang gempak macam ni datang la kan kampung aku ... best .... ..nukilan ungubiru
Langgan:
Catatan (Atom)
TERATAK UNGUBIRU
- ungubiru
- Dibesarkan dalam keluarga yang sederhana dengan 5 orang adik beradik , kerana kurang dimanjakan aku bertekad mencari ruang hidup sendiri membina masa depan sendiri kini aku semakin success .. aku berazam sekurang -kurang novelku dapat dikeluarkan ..amin..


